Monday, January 16, 2012

Tuberose(রজনীগন্ধা) - Polianthes tuberosa


Share at Facebook


একটা সময় ছিল যখন আমরা ফুলের দোকানে ঢুকলেই যে ফুলগুলো আমাদের পছন্দের তালিকায় প্রথমে ছিল তার মধ্যে একটা হলো রজনীগন্ধা ফুল. এখন সময়ের সাথে পাল্লা দিয়ে আরো অনেক বিদেশী ফুল এসে দখল করে নিয়েছে আমাদের দেশের ফুলের দোকানগুলো. কিন্তু তার পরও ফুলদানি সাজাতে অথবা কোনো বিয়ের অনুষ্ঠানে রজনীগন্ধা লাগবেই. আর ফুলের মালা বানাতে গেলে তো অন্য ফুলের সাথে রজনীগন্ধা থাকেই. সুন্দর সাদা-শুভ্র রঙের এই ফুলের গন্ধটাও বেশ মন মাতানো, আর ফুলটা ফোটে রাত্রের বেলায়, তাই এই ফুলের নাম রজনীগন্ধা ফুল. আমি মফস্সলে বড় হয়েছি, আমাদের ঐদিকে স্কুলের বিদায় অনুষ্ঠানের সময় সব ছাত্রদের হাতে একটা করে রজনীগন্ধার একটা ছড়া ধরিয়ে দেয়া হত. আবার কারো জন্মদিনে অথবা কোনো অনুষ্ঠানের অতিথিকে একগুচ্ছ রজনীগন্ধা দিয়েই বরণ করে নেয়া হতো.



English name of the flower is tuberose. Botanical or Scientific name of the flower is Polianthes tuberosa. It pertains to the plant family Asparagaceae. In our country Bangladesh(বাংলাদেশ), we call this flower Rojonigondha Ful(রজনীগন্ধা ফুল), means night fragrant. In the Indian subcontinent, this flower has lot of attractive names like Shugondharaj(সুগন্ধরাজ), Nishigandha(নিশিগন্ধা), etc. This flower is native to Mexico.



This is a perennial ornamental flower and people grows this both at gardens and pots. Leafs are having grass-like foliage. Flowers are tubular and color is white. Flower comes at the erected stem from the plant as cluster. Each of those flowers from the cluster are having six petals with yellow filaments inside. Flower blooms during the night time. Flower has very sharp smell and people use to make perfume based on the fragrance of the flower.



This flower has high demand during the wedding ceremonies, making garlands, and decorating stages or other things. For its excessive demand, people are cultivating the flower in a large scale. Plant propagates easily from the root.

Photos of this article were taken from Mohera(মহেরা, টাঙ্গাইল), during my tour at January 2012.

No comments:

Post a Comment