Wednesday, January 18, 2012

Hasnahena Ful(হাস্নাহেনা ফুল) - Cestrum nocturnum


Share at Facebook


এই গাছের ফুল রাত্রে ফোটে... আর মারাত্মক তীব্র গন্ধ হয়... হাসনা হেনা ফুল নিয়ে অনেক গল্পকথা প্রচলিত আছে... এই ফুলের গন্ধে নাকি সাপ চলে আসে... ফুলের গাছটা হয় ঝোপালো, আর থাকে ঘন পাতা... তাই সাপ লুকিয়ে থাকলো কিনা সেইটা আর কেউ সাহস করে পরীক্ষা করে দেখতে যায় না... গল্পতো গল্পই হয়, তার পরও আমি হাস্নাহেনা গাছের ঝোপের পাশ দিয়ে রাত্রে বেলায় যেতে সাহস পাইনা... প্রথম আমি হাসনাহেনা গাছ দেখি রাজশাহীতে... পুকুরের সান বাধানো ঘাটের দুই পাশে দুইটা ঝোপ ছিল হাসনাহেনার... এখনো ঢাকায় অনেক বাড়ির সামনে হাস্নাহেনার গাছ চোখে পরে... রাত্রে বেলায় অনেক দূর থেকেও এই ফুলের গন্ধ পেলে সহজেই চিনতে পারি...



Cestrum nocturnum is a flowering plant from the Solanaceae nightshade Family. Common names of the flower are Night Blooming Jasmine, Lady of the night, Queen of the night, etc. In our country Bangladesh, we call this is Hasna Hena Ful(হাসনা হেনা ফুল), Rat Rani(রাত রানী), etc. This exotic flowering plant is native to West Indies.



Hasnahena(হাস্নাহেনা) Flowers are creamy white in color. A bit tubular in shaped and the top of the flower has a shape like star. It has five petals. Blooms during the night. Flower has very sharp mesmerizing smell. There is a myth about the smell, people believes that snakes are lured by the smell of flower, during night.



This is a shrubby plant grows as a bush. Stems are vine line and the leafs are dark green. People plant this at there garden, specially near the front gate.



So far I have seen cutting is the best method for propagating this redolent flowering plant. Another thing, it can be dangerous if any part of the plant is somehow ingested inside the body. This plant may have few medical uses, but I don't know.

Sprawling vine like shrubby bush of HasnaHena


Photos of this article were taken from Mohera of Tangail(মহেরা, টাঙ্গাইল). I was traveling there during January 2012.

No comments:

Post a Comment