Monday, August 15, 2011

Shwetadrone(শ্বেতাদ্রোন): Leucas aspera


Share at Facebook


শহরে এই গাছ একটু কমই দেখা যায়... কিন্তু গ্রামের দিকে রাস্তার পাশে প্রচুর এই গাছ চোখে পরে... দল বেধে এই গাছ জন্মায়... আর যখন ফুল হয় তখন সব গাছে এক সাথে সাদা সাদা ফুল হয়... ফুলের মধ্যে মিস্টি মধুর মতন হয়... ছোট বেলায় চুষে চুষে খেতাম... অনেকে একে মধু ফুলও বলে... আমাদের গ্রামের দিকে এইটাকে বলা হয় "দোম কলস"... শাক হিসাবে খাওয়া যায়... একটু তিতা হয় খেতে... কিন্তু ভাতের সাথে দারুন লাগে... আমার খুব পছন্দের... গ্রামে গেলে আমি না খেয়ে আসি না...



This small annual plant is seen around the dry lands around our paddy fields or around the roadsides. Grows as a bush and hard to notice it without any flowers. Flower used to bloom during March, April in Bangladesh(বাংলাদেশ). This plant used to considered as a weed, but not invasive.




It belongs to the plant family Lamiaceae (Mint family), some says Labiatae. Its botanical/scientific name is Leucas aspera. Textbook name in Bangladesh is Shwetadrone(শ্বেতাদ্রোন), Dronapushpi(দ্রোনপুষ্পি), etc. English name is Common Leucas.



Leafs of this plant are slim and long in shape. Flowers are quite bell shaped(it looked like a tooth to me) with bright white color. It has sweet juice at the base of the flower. This plant propagates with its seeds. Lot of ants and other insects used to cull the honey from the flower and help the pollination.



This plant has several herbal medical uses. Also people uses it's leafs as a vegetable. Taste is kinda bitter but I liked this with rice.



Photos of this article were taken from Sonargaon(সোনারগাঁও), during my tour at August 2011.

ফুলের জন্য ভালবাসা, আমি বুনো ফুল...

No comments:

Post a Comment